Andel fortsætter investeringer i den elektriske fremtid

Energikoncernen Andel investerede i 2025 over 8 mia. kr. i udbygning af elnettet i Østdanmark, landets største ladenetværk til elbiler, Sjællands næststørste solcellepark og Ørsteds kapitalforhøjelse.

Optimering
Andel har investeret massivt i elektrificeringen af Danmark i 2025, herunder i vedvarende energi som sol og vind. Foto: Andel

Elektrificeringen af det danske samfund er en kerneopgave for at optimere energiforsyningen i en tid, hvor energi er blevet et spørgsmål om geopolitik, selvstændighed og samfundets evne til at fungere i en mere usikker verden.

Det mener i hvert fald energi- og fibernetkoncernen Andel, der i 2025 stod bag investeringer på ekstraordinære 8,1 mia. kr. i særligt kritisk dansk infrastruktur. Midlerne blev postet i blandt andet en hidtil uset stor udbygning af elnettet i Østdanmark, landets største ladenetværk til elbiler, Sjællands næststørste solcellepark og Ørsteds kapitalforhøjelse for at understøtte en ejer af netop kritisk dansk infrastruktur.

»Med historisk høje investeringer tog Andel i 2025 ansvar for at accelerere elektrificeringen af samfundet på tværs af værdikæden. I en urolig verden med pres på den grønne dagsorden, kvitterede kunderne ved at vælge Andel til. Med 3,5 mio. kundeforhold står vi som markedsleder med et tydeligt mandat. Det forpligter,« siger Andels adm. direktør, Jesper Hjulmand.

Koncernens årsrapport tydeliggør samtidig, at 2025 på flere fronter var et uroligt og komplekst år at navigere i. Alligevel fastholder Andel kursen og fortsætter med at investere massivt i elektrificeringen af Danmark med ét klart udgangspunkt: at skabe mest mulig grøn omstilling for pengene.

 

Stolt af samfundskritisk opgave

Man kan ikke længere tage for givet, at verden i morgen er mere stabil, mere sikker eller mere grøn, end den er i dag. Netop derfor er det afgørende, at Danmark har virksomheder, der kan og vil investere langsigtet i kritisk infrastruktur og den grønne omstilling, mener bestyrelsesleder for Andel, Bart Gyldenløve Roetink.

»Andel bygger på en mere end 110 år lang historie med et særligt ansvar for at investere langsigtet og skabe værdi for vores kunder og ejere til gavn for det danske samfund. Vores mission har aldrig været vigtigere. Varetagelsen af det østdanske elnet er en samfundskritisk opgave, vi er stolte af at være betroet – og som kun bliver vigtigere i takt med elektrificeringen,« siger han.

De ekstraordinære 2025-investeringer i forretningsområdet Energiproduktion samt modvind på markedet betyder, at Andel fremadrettet prioriterer investeringer i forretningsområderne Infrastruktur og Kundeløsninger. Herunder udbygningen af det østdanske elnet samt ladenetværk over hele landet som de største poster.

»Sideløbende er fusionen af Andel Energi, Clever og Watts i fuld gang med mål om at skabe Danmarks største, stærkeste og mest innovative energiselskab. Ved at samle kræfterne om alt fra elaftaler til varmepumper, husstandsbatterier, ladeløsninger og intelligent styring af hjemmets energiforbrug vil vi gøre det nemt og attraktivt for kunderne at deltage i elektrificeringen,« siger Jesper Hjulmand.

Annonce

Optimering

Annonce

Optimering

Annonce

Optimering