Højspændingsstation Kassø har i mange år været et centralt knudepunkt i eltransmissionsnettet. Men den opfylder ikke længere behovet, da der er brug for at transportere meget mere strøm og tilslutte mere vedvarende energi i området.
Stationens ejer, Energinet, nedlægger derfor den eksisterende, sammenbyggede 400/150 kV-station og bygger en ny og større 400 kV-station og to nye 150 kV-stationer. Stationsområdet bliver udvidet fra cirka 12 hektar til et samlet stationsareal på cirka 135 hektar.
De tre stationer fylder i alt cirka 50 hektar, hvilket gør det samlede anlæg til Danmarks største højspændingsstation, både når det gælder areal og kapacitet. Resten af arealet bliver et rekreativt område med offentlig adgang.
»Danmark står midt i en historisk omstilling. Vi producerer mere vedvarende energi, vi bruger mere strøm, og vi omstiller både industri og samfund. Og det kræver mere strøm til bl.a. transport og opvarmning. Det stiller store krav til elnettet og til de anlæg, der udgør rygraden i systemet,« siger Energinets direktør for Eltransmission, Nina Høegh Jensen.
Den nye højspændingsstation skal efter planen stå færdig i 2033.